posao spisak apotekacenovnik lekovakontakt

Author Topic: 委熰r - prednosti i nedostaci  (Read 2491 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline AquArius

  • .. sfumato ..
  • Daktilograf pocetnik
  • ***
  • Posts: 3329
  • Gender: Female
  • AnAnymous
委熰r - prednosti i nedostaci
« on: 22-05-2007, 10:47:49 »

委熰r - prednosti i nedostaci

Autor:
Zdravka Brajdi, apsolventica na Prehrambeno-biotehnolo隕om fakultetu u Zagrebu

   
Potreba za 鈹熰rom je uro簟na i smatra se da potje鋀 od prehrane maj鋱nim mlijekom koje je slatko

A i 靖o bi bila hrana bez 鈹熰ra? okolada bi imala gorak okus, bombona ne bi ni bilo, banane bi bile bra雉jave, a mlijeku bi nedostajala puno潻 okusa. 委熰r daje hrani okus, a u organizmu razvija energiju.

Na tr養靖u postoji nekoliko oblika 鈹熰ra. Rafinirani 鈹熰r prolazi potpunu obradu, pa je zbog toga bijele boje (kristalni bijeli 鈹熰r dobiva se od 鈹熰rne trske i 鈹熰rne repe). Ako sadr養 ne靖o vode, mo頡 se oblikovati u razne oblike. 委熰r u prahu je fino usitnjeni rafinirani 鈹熰r. Kandis 鈹熰r sastoji se od prili鋝o velikih kristala 鈹熰ra i mo頡 biti bijeli ili sme簨. Najvi鈹 se koristi za zasla簨vanje 醀ja.

No, ima i drugih vrsta 鈹熰ra: mlije鋝i 鈹熰r (laktoza), vo熡i 鈹熰r (fruktoza) sadr靠n je u vo獘, a velik udio gro樹anog 鈹熰ra (glukoza) nalazi se u gro樹u. Javorov sirup dobiva se zarezivanjem kore javora i sadr養 60 do 70 posto 鈹熰ra. To je aromati鋝a poslastica koja ima veliku kalorijsku vrijednost te ga treba konzumirati u ograni鋀nim koli鋱nama.

Kalorije koje ne debljaju
- Postoje i supstancije koje su i do nekoliko stotina puta sla簟 od 鈹熰ra, dobivene su kemijskim putem (umjetna sladila) ili se nalaze u prirodi, a industrijski se proizvode kemijskim putem (polioli). Polioli se samo neznatno i polagano iskori靖avaju prolaskom kroz probavni sustav i imaju manju energetsku vrijednost od 鈹熰ra. Za razliku od njih, umjetna sladila nemaju kalorijske vrijednosti. Tako簟r ne uzrokuju povi鈹nje 鈹熰ra u krvi i lu鋀nje inzulina, pa ih mogu koristiti i dijabeti醀ri. Iz skupine umjetnih sladila samo aspartam ima energetsku vrijednost jednaku 鈹熰ru, no budu熵 da je 200 puta sla簨 od 鈹熰ra, potreban je u malim koli鋱nama, pa njegova kalorijska vrijednost nije od nekog zna鋀nja. Zasla簨va鋱 mogu biti u obliku praha, tableta i teku熵ne. Svi su, osim aspartama, otporni na visoke temperature, pa se o鋎vaju tijekom kuhanja ili pe鋀nja.

Stevija - novi zasla簨va iz Ju駐e Amerike - Ju駐oameri鋘i Indijanci od davnine su upotrebljavali listove biljke stevija za zasla簨vanje. Slatka komponenta koja se dobiva iz listova stevije, steviozid, do 300 puta je sla簜 od saharoze i nema kalorijsku vrijednost.

Je li sme簨 鈹熰r nutritivno kvalitetniji od bijelog? - Uvrije頡na je pretpostavka da je sme簨 鈹熰r, zbog sadr靠ja minerala i vitamina, nutritivno potpunija namirnica od rafiniranoga bijelog 鈹熰ra. Sme簨 鈹熰r uistinu sadr養 te sastojke, ali u toliko malim udjelima da te koli鋱ne nemaju nikakva zna鋀nja u dnevnom unosu vitamina i minerala. Sme簨 鈹熰r ipak ima bolji okus od bijelog zato 靖o sadr養 karamelizirani sirup koji ima okus slada. Prema energetskoj vrijednosti i sastavu ugljikohidrata, bijeli i sme簨 鈹熰r se ne razlikuju. Tako簟r, gro樹ani i vo熡i 鈹熰r nisu ni靖a zdraviji od uobi醀jena bijelog kristalnog 鈹熰ra.

Dijabeti醀ri trebaju izbjegavati 鈹熰r - Vi鈹 od 10 posto dnevnoga energetskog unosa dolazi od 鈹熰ra, a to je 30 - 50 g dnevno. Tu se ubraja i skriveni 鈹熰r, tj. 鈹熰r iz namirnica, prisutan, primjerice, u pecivu ili vo獘. Pravilo je jednostavno: izbjegavajte 鈹熰r tamo gdje ga mo頡te lako uo鋱ti. Pritom pijte kavu ili 醀j zasla簟n zasla簨va鋀m, a vo熡i sokovi mogu biti i bez 鈹熰ra, zasla簟ni umjetnim zasla簨va鋱ma. Gotovo svaki recept za izradu kola醀 i slastica sadr養 鈹熰r, no potrebna se koli鋱na 鈹熰ra mo頡 prepoloviti, a da se ne izgubi na kvaliteti i okusu.

Uzrokuju li umjetna sladila rak? - Ta je tvrdnja posljedica istra養vanja ciklamata provedenog na 靖akorima prije otprilike 40 godina. Kasnija istra養vanja pokazala su da ciklamat i sva ostala umjetna sladila (acesulfam, saharin, aspartam, taumatin) ne uzrokuju rak. Ipak, zbog zdravstvene sigurnosti odre簟ne su njihove dopu靖ene dnevne koli鋱ne.

Imaju li umjetna sladila lo okus?
- Umjetna sladila imaju karakteristi醀n okus. Tako saharin nakon konzumiranja ima blago gorak okus, a taumatin okus kao lakriz bomboni. Da bi se izbjegao lo metalan okus, sladila se me繠sobno mije鈴ju i tako popravljaju i nadopunjuju okus ostalih. Umjetna sladila zbog toga ne treba koristiti u prevelikim koli鋱nama.

Debljaju li umjetna sladila? - Upravo suprotno. Sladila nemaju energetsku vrijednost i poma骷 pri redukcijskim dijetama. Tako 醀鈴 vode (2 dcL) zasla簟na 鈹熰rom ima 65 kcal, a limunada zasla簟na sladilom ima 鋀tvrtinu, tj. 15 kcal. 峽i鋱ca 鈹熰ra (5 g) ima oko 20 kcal, a tableta zasla簨va醀 gotovo nijednu kaloriju.

Je li med zdraviji od 鈹熰ra?
- Zbog sadr靠ja vitamina i minerala med je zdrava namirnica. Me繠tim, zastupljeni su u vrlo malim koli鋱nama koje u dnevnim potrebama za vitaminima i mineralima ni靖a ne zna鋀. Med se sastoji od oko 80 posto 鈹熰ra, i to uglavnom od 鈹熰rne komponenete od koje je sastavljen gro樹ani 鈹熰r (glukoza), vo熡i 鈹熰r (fruktoza) i malo gradivne komponente bijelog 鈹熰ra (saharoza), a ostalo je voda. Porcija meda (20 g) ima otprilike 15 g 鈹熰ra.

委熰r deblja samo u prekomjernim koli鋱nama - esto ne mo頡mo shvatiti za靖o netko tko u鋀stalo jede 鋌koladne bombone, karamele i 鈴um雉ite ostaje i dalje mr鈴v. No, vitkost ne ovisi samo o slatkim slasticama. Novija istra養vanja upozoravaju da nije samo 鈹熰r uzrok suvi雉im kilogramima, nego i prevelik unos energije hranom koja se ne uspijeva u potpunosti iskoristiti nego se talo養 u zalihama masnog tkiva. Glavni krivac za to nije 鈹熰r nego mast, i to uglavnom namirnice bogate masno熪m, kao 靖o su kobasice i mlije鋝i proizvodi s visokim udjelom masti te prekomjerna upotreba masti i ulja prilikom pr頡nja jela.

Zapa頡no je da osobe s prekomjernom tjelesnom te養nom unose vi鈹 masti, a manje ugljikohidrata. Ugljikohidrate, me繠 kojima je i 鈹熰r, organizam iskori靖ava ponajprije kao izvor energije, 靖o zna鋱 da se vi鈹 iskoristi, a manje uskladi靖i u masno tkivo. Jede li osoba vi鈹 masti nego 靖o je potrebno, vi鈹 熰 se uskladi靖iti na bedrima i trbuhu.

Ugljikohidrati su vrijedni hranjivi sastojci i svakodnevno ih treba konzumirati radi opskrbe mozga energijom. Barem 10 posto dnevnih energetskih potreba treba potjecati od ugljikohidrata (minimum), u 靖o je uklju鋀n i 鈹熰r koji se nalazi u sastavu namirnica, npr. 鈹熰r iz vo潻 i deserta, kao i kristalni bijeli 鈹熰r kojim zasla繠jemo kavu. Osoba koja dnevno treba oko 2400 kcal, uzima oko 30 g 鈹熰ra. Sporta隘 trebaju vi鈹 energije, pa i vi鈹 ugljikohidrata. Slo頡nih ugljikohidrata (sadr靠nih u vo獘, povr獘, 養taricama, tjestenini, cerealijama, grahu) op熰nito unosimo premalo. Prema nutricionisti鋘im podacima, mu隕arci trebaju vi鈹 od 40 posto, a 頡ne vi鈹 od 45 posto ugljikohidrata u sastavu svog dnevnog unosa nutrijenata.

Pu鈴鋱 imaju ve獘 potrebu za slatkim - Uzimanje manjih obroka u ve熰m vremenskom intervalu izaziva glad, pa se pose頡 za namirnicama koje brzo daju energiju (鈹熰r). Isto je kod pu鈴醀, jer cigarete prikrivaju apetit. Rijetkim uzimanjem hrane smanjuje se razina 鈹熰ra u krvi i javlja potreba za slatkim.


VaseZdravlje (http://www.vasezdravlje.com)



 

ALIMS :: Ministarstvo zdravlja :: Farmaceutska komora :: RFZO :: Farmaceutski fakultet
Sajt info: Politika privatnosti :: Uslovi koriscenja :: Disclaimer
Tekstovi objavljeni na ovom sajtu su autorsko delo i zajednicko vlasnistvo vlasnika www.farmaceuti.com sajta i autora tekstova. Dalja distribucija tekstova dozvoljena je iskljucivo u nekomercijalne svrhe i uz jasno citiranje izvora i autora poruke, kao i internet adrese na kojoj se original nalazi. Za sve ostale vidove distribucije, obavezni ste da prethodno zatrazite odobrenje od vlasnika www.farmaceuti.com sajta ili autora teksta. Kompletnu odgovornost za sadrzaj objavljenih tekstova kao i posledice koje mogu nastati usled objavljivanja snose iskljucivo njihovi autori, ciji je pseudonim oznacen pored sadrzaja teksta.
Copyright © 2006-2021 "Farmaceuti.com", all rights reserved - sva prava zadrzana