posao spisak apotekacenovnik lekovakontakt

Author Topic: Čuvajte se zasićenih masti!  (Read 1599 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Bred

  • The S[h]ef
  • Administrator
  • Doktor daktilografskih nauka
  • *******
  • Posts: 17763
  • Gender: Male
  • Ekser koji se istupi sam sebe bruka
    • Farmacija forum
Čuvajte se zasićenih masti!
« on: 22-08-2006, 04:02:01 »

Koje su to zdrave, a koje nezdrave masti; koje ugljene hidrate treba jesti, a koje ne; kako stvari stoje sa proteinima
Ključ dobrog zdravlja je u poznavanju razlike između zdrave i nezdrave hrane. Svaki put kad prinesemo nešto ustima pravimo izbor koji direktno određuje kakvog ćemo zdravlja biti, koliko ćemo dugo živeti, koliko ćemo vremena provesti sa najbližima i kakvog kvaliteta će to vreme biti. Sve što je potrebno je, kao što rekosmo, znanje. Kad se jednom sazna šta treba a šta ne treba jesti, dovoljno je napraviti male promene u načinu ishrane; one će učiniti čuda za vaše zdravlje, nivo energije, životni vek...

 
  ZDRAVI I NEZDRAVI PROTEINI

Zdravi proteini telu daju sve aminokiseline koje su mu potrebne za građenje i popravke tkiva. Hrana bogata zdravim proteinima je obično siromašna zasićenim mastima, holesterolom i hemikalijama. Dobri izvori zdravih proteina su neke vrste ribe (losos, na primer), pasulj, soja, semenke suncokreta i bundeve, orašasto voće i kikiriki.
Na drugoj strani, nezdravi proteini dolaze zajedno sa zasićenim mastima, holesterolom, hormonima i antibioticima (savršeni primeri su razne vrste crvenog mesa, slanina, kobasice). Dok oni telu daju potreban građevinski materijal, ujedno začepljuju arterije i na razne načine ugrožavaju naš imuni sistem.

ZDRAVI I NEZDRAVI UGLJENI HIDRATI

Izvor "dobrih" ugljenih hidrata su žitarice, integralni pirinač, prokelj, zeleno povrće, krompir, pasulj i razno voće. Zdravi ugljeni hidrati smanjuju nivo holesterola u krvi, pomažu proces varenja, regulišu nivo šećera i insulina u krvi i smanjuju potrebu za unošenjem kalorija. Nezdravi ugljeni hidrati dolaze ruku pod ruku sa mnogo šećera: srećemo ih obično u slatkišima, belom hlebu, bezalkoholnim pićima, sladoledu i kolačima. Oni dižu nivo šećera i insulina u krvi, a imaju loš uticaj i na druge procese u organizmu.

PRAVILA

Treba insistirati na dijeti bogatoj antioksidantima, fitohemikalijama i vlaknima, koji pomažu optimalno funkcionisanje organizma, pomažu varenju i čine čuda za naše ukupno zdravlje. Oni sprečavaju pojavu oboljenja vitalnih organa, raka i dijabetesa, jačaju imuni sistem, usporavaju starenje, pune nas energijom i poboljšavaju kognitivni učinak. Ovo pogotovo važi za starije ljude, pošto se apetit smanjuje sa godinama. Izbor zdrave hrane u poznim godinama je, dakle, ključna stavka za srećnu starost.
   
 
 
 
U zdravoj hrani zdrav duh
Nezasićene masti, omega tri i omega šest masne kiseline su tzv. zdrave masti. Oni pomažu vašem telu da apsorbuje antioksidante rastvorive u masti, kao što su vitamini A, E, D, K i likopen.

Nezdrave masti su zasićene masti i transmasne kiseline; pravi predstavnici namirnica sa "lošim" mastima su margarin i puter. Ove masti doprinose oboljenjima srca, moždanom udaru, visokom nivou holesterola i triglicerida, visokom krvnom pritisku i gojaznosti.
Samo jedan obrok koji sadrži veliku količinu zasićenih masti može da spreči aktivnost "dobrog" holesterola, odnosno da mu onemogući zaštitu arterija od upala koje dovode do zakrčenja tih krvnih sudova. Ovo je pokazala jedna nedavno objavljena australijska studija. NJeni rezultati nisu baš mnogo iznenadili eksperte jer se zasićene masti već duže vreme dovode u vezu sa stvaranjem taloga u arterijama, koji je obično krivac za srčani udar i šlog. Ali studija je svakako značajna kao još jedan dokaz da unošenje ove vrste masti treba svesti na najmanju moguću meru.

Masti i vaše arterije
Autori tog naučnog rada, stručnjaci iz sidnejskog Instituta za srce, obavili su svoje istraživanje s grupom ljudi starih između 18 i 40 godina. NJihovi ispitanici su mesec dana, u određenom razmaku, jeli dva obroka koje su činili kolač od šargarepe i milkšejk, s tim što je jedan obrok bio spremljen s kokosovim uljem, bogatim zasićenim mastima, a drugi s uljem od šafranike, koje u sebi ima veliku koncentaciju polinezasićenih masti. Prema rečima istraživača, i posle tri sata od uzimanja hrane sa zasićenim mastima, obloga arterija ovih muškaraca i žena nije mogla da se dovoljno raširi da bi se povećao protok krvi. Ispostavilo se, takođe, da je antizapaljenjsko dejstvo "dobrog" holesterola bilo smanjeno čitavih šest sati. Ali je zato obrok s polinezasićenim mastima pojačao ovo dejstvo. Naime, u arterijama ispitanika je posle ovakvog obroka bilo manje inflamatornih agenasa nego ranije.

Izbegavajte "lošu" hranu
Istraživački tim vam, naravno, ne savetuje da svoju ishranu svedete isključivo na jela spravljena sa uljem od šafranike, ali vam preporučuje da, kada god možete, izbegnete zasićene masti. One se uglavnom nalaze u namirnicama životinjskog porekla, uključujući govedinu, svinjetinu i svinjsku mast, živinsko meso, buter, mleko i sir. Ima ih, međutim, i u biljnoj hrani. U već pomenutom kokosovom ulju, zatim u palminom ulju, i u kakao-buteru koji se koristi za proizvodnju čokolade. A onim zdravijim, polinezasićenim mastima, pored ulja od šafranike, obiluju i suncokretovo ulje i semenke, zrnevlje kukuruza i soje, kao i susam i koštunjavo voće. Pazite, dakle, šta stavljate u usta i, kako upozorava jedan od američkih komentatora nove studije, ne zaboravite da bi haos u vašem organizmu mogao da izazove i jedan jedini dupli čizburger, nadopunjen pomfritom i "zaliven" "koka-kolom".

S. P. - I. Ć. 
 

Glas javnosti


 

ALIMS :: Ministarstvo zdravlja :: Farmaceutska komora :: RFZO :: Farmaceutski fakultet
Sajt info: Politika privatnosti :: Uslovi koriscenja :: Disclaimer
Tekstovi objavljeni na ovom sajtu su autorsko delo i zajednicko vlasnistvo vlasnika www.farmaceuti.com sajta i autora tekstova. Dalja distribucija tekstova dozvoljena je iskljucivo u nekomercijalne svrhe i uz jasno citiranje izvora i autora poruke, kao i internet adrese na kojoj se original nalazi. Za sve ostale vidove distribucije, obavezni ste da prethodno zatrazite odobrenje od vlasnika www.farmaceuti.com sajta ili autora teksta. Kompletnu odgovornost za sadrzaj objavljenih tekstova kao i posledice koje mogu nastati usled objavljivanja snose iskljucivo njihovi autori, ciji je pseudonim oznacen pored sadrzaja teksta.
Copyright © 2006-2020 "Farmaceuti.com", all rights reserved - sva prava zadrzana